Frukostbullar



"På begäran" kommer här receptet till
Anders´ Jennies mormors goda bullar

som passar bra till ost o marmelad
skinka o fruktsallad m.m

Receptet är på halv sats
 dvs 25 g jäst men jag brukar dubbla det
och använda en hel paket jäst - då blir det ungefär 40 bullar





Frukostbullar ca 20 st

1/2 paket jäst
4 msk socker
75 g smör
5 dl mjölk
så mycket mjöl som behövs!

såhär gör jag:

smula jästen i en skål
smält smöret i en gryta, häll på mjölken, värm till fingervarmt

häll den fingervarma vätskan på jästen och rör om 
häll i socker

häll i mjöl tills degen inte kletar längre 
låt jäsa till dubbel storlek, ca 30 min

rulla bullar
låt jäsa på plåt ytterligare 30 min

pensla med ägg
(om man vill kan man strö på frön)
 
grädda i 230 grader i ca 10 min


Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode och min vardag

Vad goda de låter!

2012-04-05 @ 18:05:12
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0