Läsa böcker



Jag gillar att läsa böcker
det är avkopplande och kan göras överallt
gärna ute i solen såväl sommar som vinter

Jag gillar att läsa böcker för barn
vilken tur att jag får göra det på jobbet

Barnens favoritbok just nu
är "Hur låter det?" och jag läser

åååiii åååiii åååiii åååiii åååiii (brandbilen)
doufff doufff doufff doufff doufff doufff (fiskebåten)

Måns fick en ny bok i födelsedagspresent
och började genast läsa





Varför det är viktigt att läsa böcker
är enligt läsambassadör Johan Unenge
en fråga om såväl empati som om makt

"Att läsa är som att torrsimma livet.
Genom låtsasupplevelser lär sig barnen att sätta sig in i
andra människors situation och öka sin empatiska förmåga.
Och ju fler ord du förstår desto större blir möjligheten
att du kan säga det du vill,
vilket ökar chanserna att du får som du vill
Läsning ger makt."

Johan Ungenge
Lärarnas tidning nummer 1 2012




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0